A coaching folyamata és formái

A coaching során a fejlesztés történhet egyénileg vagy csoportban.

A személyes coaching tipikus formája 60-90 perces, közösen kialakított célrendszer mentén zajló támogató négyszemközti beszélgetéssorozat. A haladás ütemétől függően 3- 10 alkalmas üléssorozat az ügyfél saját erőforrásait tárja fel, erősíti meg, és a hiányzó kompetenciák fejlesztése érdekében kiegészül egyénre szabott fejlesztő feladatokkal (mint például kommunikációs, tervezési, érdekérvényesítési készségeket, önismeretet és a helyes megküzdési stratégiákat kialakító feladatok). Az egyéni élő beszélgetések mellett a telefonos, Skype-on keresztüli beszélgetéseknek is kialakult már kultúrája.

Az egyéni fejlesztés sajátos formája a shadow coaching, melynek során a coach végigköveti a vezető/munkavállaló egy-egy napját, és konkrét részletes visszajelzést ad a fejlesztésre váró kompetenciákkal kapcsolatban. A shadow coaching célja, hogy a fejlesztési folyamat résztvevője személyes tükröt kapjon számára kívülről nehezen látható, mindennapi munkahelyi viselkedésére, probléma megoldási, együttműködési és kommunikációs mintáira vonatkozóan. A közösen feltárt minták, működési sajátosságok megalapozzák a további fejlesztéshez szükséges lépéseket.

Csapatok fejlesztésére használják a teamcoaching és a csoportos coaching módszerét. A teamcoaching közös cél érdekében dolgozó csapatok fejlesztésére szolgáló módszer. A csoportos coaching olyan fejlesztő folyamat, amely azonos fejlesztési céllal, problémával bíró munkatársakat, vagy nem feltétlenül együtt dolgozók csoportját támogatja szakértő coach közreműködésével. A csoportos coaching egyben költséghatékony megoldást is jelent, és alkalmas a kiemelten fontos szakemberek, közép- és alsó szintű vezetők, szakértők fejlesztésére is.