Coaching vállalkozóknak és kisvállalatoknak

Hosszú évekig tanácsadóként dolgoztam egy vállalkozóknak segítő alapítványnál, ahol sokszor tapasztaltam, hogy a vállalkozó értette, elfogadta a tanácsot, azonban a megvalósításban, a tervezett változtatásban vagy fejlesztésben elakadt.

Miután megismerkedtem a coaching folyamatával és eszközeivel, értettem meg, hogy miért is nem működtek akkor azok a tanácsok. Ma már tudom, hogy coaching módszerrel hatékonyabban tudtam volna támogatni számos vállalkozót.

A vállalkozó személyisége, tapasztalatai közvetlenül befolyásolják gyakran egy-személyben vezetett cége működését. Ez különösen így van, ha nincs külső kontroll, szűrő, vagy támogatás. Tanácsadói munka során épp a vállalkozó személyes hozzáállása, habitusa, annak a vállalkozására kifejtett erőteljes hatása lehet gátja bizonyos tanácsok aprópénzre váltásának. A kapott tanács ugyanis a tanácsadó tapasztalataira alapoz, a vállalkozó pedig még nem tart ott, nem képes integrálni az adott ötletet.

Mindemellett a vállalkozói lét kihívásai sajátosak: a multifunkcionalitás szükségessége, a döntések feletti sokszor egyszemélyi felelősség, és az ezzel járó önállóság, külső kontroll hiánya és magára hagyatottság. Épp ezért lehet órási segítség egy külső coach, aki támogató lehet számtalan helyzetben, mint például:

  • nehéz döntések meghozatala, dilemmák feloldása
  • az üzleti döntések racionális és érzelmi befolyásoltságának elkülönítése (a FEJ és a SZÍV egyensúlyának megteremtése)
  • a munka és magánélet közötti egyensúly megtalálása
  • a pontos piaci célok megfogalmazása, elérésükhöz a szükséges erőforrások aktivizálása,
  • az erőforrások beosztása
  • a megfelelő csapat építése
  • a vállalkozó támogatása abban, hogy ne az időrabló apró taktikai ügyeken dolgozzon, hanem legyen lehetősége hosszú távon tervezni, fejlesztésekre fókuszálni

Hitem és tapasztalatom alapján nincs olyan téma, mellyel ne lehetne eredményesen dolgozni coachingban. Visszajelzések alapján témák, amelyekben különösen erős vagyok:

  • saját értékrendszer feltárása és az alapján karrier és életpályatervezés
  • erőforrások és piaci, egyéni lehetőségek azonosítása, értékelése
  • az érzelmek (saját és mások) helyénvaló értelmezése és kezelése
  • üzleti döntési helyzetekben a FEJ és SZÍV összehangolása
  • a megszokott, hamis biztonságot adó komfortzóna elhagyásának támogatása
  • kommunikációs nehézségek, konfliktuskezelés
  • önismeret, önbecsülés fejlesztése
  • érdekérvényesítés (például nemet mondás, delegálás)
  • hatékonyság növelése (időgazdálkodás, feladatok strukturálása)
  • stresszkezelés

A közösen kialakított, reális és mérhető célok mentén egyedi igényekhez igazított fejlesztési folyamaton haladunk, egyedi ügyfél kezeléssel és a kis- és középvállalati szektor számára elfogadható üzleti feltételekkel.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.