Érzelmi intelligencia coaching

Az élethosszig tanulásról elsősorban az iskolapadban eltöltött évek számának növekedése jut eszünkbe. Pallérozzuk elménket, tanulunk új szakmát, új ismeretekkel vértezzük fel magunkat. Viszont ritkábban tanulunk tudatosan magunkról, kevésbé vagyunk elkötelezettek működésünk megismerésében és lelkünk fejlesztésében. Pedig gondolkodásunk, tetteink és érzelmeink összefüggéseinek megértése és ennek nyomán a FEJ és a SZÍV harmóniájának megteremtése jelentősen hozzájárul szakmai sikereinkhez és életminőségünk  javításához.

Általában észrevesszük, ha közelünkben (családban, munkahelyen) valaki nyugodt, nyitott, érdeklődő, jól kommunikál, nehezen billenthető ki az egyensúlyából, egészséges magabiztossággal közlekedik a világban, jó problémamegoldó, hiteles, kiszámítható. Mindez jele a magas érzelmi intelligenciának.

Az érzelmi intelligencia egyénre jellemző személyiségjegyeket tartalmaz, tehát személyfüggő. Múltunkból, szokásainkból fakadóan különböző érzelmekkel reagálunk bizonyos helyzetekre. És kialakuló érzelmeink befolyásolják, hogy hogyan cselekszünk, döntünk, ítélkezünk. Kérdés, hogy ezeket az érzelmeket felismerjük-e, észleljük-e testünk érzelmeinkre adott reakcióit, képesek vagyunk-e minden helyzetben érzelmeinket uralni. Érzelmeink ugyanakkor elsősorban társas kapcsolatainkban vagy abból eredendően alakulnak ki, így fontos, hogy érzékeljük környezetünk, társaink érzelmi állapotát is.

Az érzelmileg intelligens ember képes a saját és mások érzelmeinek azonosítására, jelentésének megértésére, azok kezelésére, a gondolataival érzelmeinek irányítására és az érzelmi információk gondolkodásába való beépítésére.

Az érzelmi intelligencia fejleszthető. Fejleszthető tudatossággal, magunkra való odafigyeléssel, önreflexióval. A fejlesztés kiindulópontja a jelenlegi érzelmi állapot, az érzelmekről való gondolkodás, az érzelmek kifejezése, felismerése terén mutatkozó gyakorlat, szokásrendszer feltérképezése. Ilyenkor felszínre kerülnek a lehetőségek kiaknázását gátló belső akadályok, negatív attitűdök, rossz szokások és érzelmek. Ezt követően kerülhet sor a feltárt belső akadályok szisztematikus leépítésére. Növelhető a személy saját önbecsülése, tudatossága, vagy a mások irányában tanúsított megbecsülés, tudatosság szintje – a személy jelenlegi érzelmi intelligencia szintjétől függően.

Coachként számos egyszerű hatékony eszköz áll rendelkezésemre, hogy segítsem ügyfeleimet ebben az önismereti munkában, támogassam őket önbecsülésük növelésben, tudatosságuk fokozásában, új szokásrendszerük kialakításban. Egy sikeres érzelmi coaching üléssorozat rövid időn belül sokféle jelentős változást indíthat el. Általánosságban elmondható, hogy nő az ügyfél magabiztossága, érdekeit jobban képviseli, társas kapcsolatai jó irányban alakulnak, és ami e változások mögött áll: kialakul egyfajta érzelmi biztonság. A fejlődéshez természetesen időre és tenni akarásra van szükség, de ez a befektetés megtérül. 🙂

Az érzelmileg intelligens ember jó társ, megbízható, hatékony munkaerő, így egyértelmű hogy az érzelmi intelligencia coachingnak helye van a személyes és üzleti coachingban egyaránt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.